Cel: Kompleksowe wdrożenie polityki spójności zgodnej z nowelizowaną ustawą o jawności życia publicznego.
Zgodnie z założeniami i głównym celem projektu ustawy o jawności życia publicznego (do wglądu TUTAJ) jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).
Zarządca oferty:
Maciej Schab
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Podstawowe elementy wykonywanego wdrożenia
Przeprowadzamy kompleksowe wdrożenie polityki spójności zgodnie z nowelizowaną ustawą o jawności życia publicznego. Aby dowiedzieć się więcej na temat etapów wdrożenia, prosimy kliknąć poszczególne punkty.
Ankietyzacja
Poznanie organizacji, jej struktury i potrzeb. Zbadanie rynku głównego na którym działa, w tym zdefiniowanie szczególnych obszarów ryzyka.
Przegląd obowiązujących regulacji i zasad korporacyjnych w zakresie pokrywającym się z ustawą.
Analiza stanu bieżącego w zakresie stosowanych praktyk antykorupcyjnych, przeciwdziałających nadużyciom czy procedur whistleblowing.
Przygotowanie planu dostosowawczego.
Zarysowanie planu dostosowawczego na podstawie danych zebranych zgodnie z zebranymi informacjami o przedsiębiorstwie.
Opracowanie kodeksu etyki
Określenie wartości, na których opiera się kultura firmy i zasad jakie ma realizować w codziennej działalności, wytypowanie postaw pożądanych a także nieakceptowanych w organizacji. Umożliwienie spójnego zarządzania kwestiami etycznymi w organizacji.
Opracowanie umownych klauzul antykorupcyjnych
Przygotowanie klauzul dla kontrahentów nakładających obowiązek zapoznania się i przestrzegania zasad etyki danej organizacji. Szczególnie istotne wobec dostawców usług pośrednich świadczących usługi wspomagające względem klientów organizacji.
Opracowanie procedury i wytycznych dotyczących otrzymywanych prezentów
Zapobieganie tworzeniu relacji nieformalnych i korupcjogennych.
Opracowanie procedur Whistleblowing - opracowanie procedur informowania właściwych organów przedsiębiorcy o propozycjach korupcyjnych
Opracowanie procedury zgłoszeń bezpośrednich do dedykowanego działu z użyciem kanałów telekomunikacyjnych (poczta, strona www itp) , zapewniających transparentne i jednocześnie niejawne lub anonimowe rozpatrzenie zgłoszenia.
Opracowanie wewnętrznych procedur postępowania w sprawie zgłoszenia nieprawidłowości
Opracowanie procedury działań wewnętrznych w przypadku wykrycia nieprawidłowości, ramy postępowań wyjaśniających - co się dzieje z informacją po zgłoszeniu, kto jest odpowiedzialny za przeprocesowanie zgłoszenia, jakie są procedury ochrony zgłaszającego i jakie działania mogą lub powinny być podjęte po zgłoszeniu.
Wdrożenie - przygotowanie komunikacji zarządczej
Dla skuteczności wdrożenia, konieczne jest spójne i widocznie poparcie dla etyki i przestrzegania reguł compliance, wyznaczenie standardów, wspieranie etycznego przekazu liderów organizacji.
Szkolenie podnoszące świadomość
Przygotowanie raportu do przekazania dla klienta.
Najważniejsze założenia projektu ustawy o jawności życia publicznego

OCHRONA SYGNALISTÓW
O ochronie sygnalistów (osób, które w dobrej wierze informują o nieprawidłowościach w miejscu pracy) będzie decydować prokurator. Przewidziany zakres ochrony obejmuje m.in. warunki zatrudnienia – bez zgody prokuratora nie będzie można rozwiązać ani zmienić umowy o pracę podpisanej z sygnalistą.

ROZWIĄZANIA ANTYKORUPCYJNE
Ustawa nakłada obowiązek wdrożenia procedur antykorupcyjnych w jednostkach sektora publicznego oraz w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Nowe wymogi będą dotyczyć m.in.: kodeksu etyki, klauzul antykorupcyjnych, procedur dotyczących otrzymywania prezentów, szkoleń oraz dochodzeń wewnętrznych.

SANKCJE
W przypadku postawienia zarzutów korupcyjnych CBA będzie mogło przeprowadzić kontrolę procedur antykorupcyjnych w danym podmiocie. Wysokość sankcji może wynieść nawet 10 mln złotych, ponadto ukarany podmiot będzie wykluczony z ubiegania się o zamówienia publiczne przez 5 lat.
Przepisy ustawy zawierają także 3-letni zakaz zatrudnienia osoby pełniącej funkcje publiczne (po zakończeniu pełnienia funkcji) w podmiocie, wobec którego osoba publiczna podejmowała ważne decyzje.
Osoby pełniące funkcje publiczne, które złamią 3- letni zakaz zatrudnienia, narażą się na kary grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności do 2 lat, a także zwrot dochodu osiągniętego wbrew zakazowi. Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający taką osobę mogą otrzymać karę w wysokości do 500 tys. złotych.

ZMIANY W SEKTORZE PUBLICZNYM
Zmiany w sektorze publicznym będą dotyczyć m.in. oświadczeń majątkowych wraz z rozszerzeniem listy osób zobowiązanych do ich składania i zobowiązaniem do publikowania w BIP, prowadzenia rejestru umów cywilnoprawnych oraz udostępniania na stronach internetowych informacji o wydatkach dokonywanych za pomocą służbowych kart płatniczych przez osoby, które mają prawo do korzystania z tych kart w związku z pełnieniem funkcji w tych podmiotach.
Podmioty, które nie będą prowadziły, aktualizowały lub udostępniały rejestru umów, bądź nie przekażą szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego pełnych danych z rejestru umów będą podległy karze pozbawienia wolności do trzech lat. W przypadku mniejszej wagi, sprawca czynu podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Dlaczego warto?
- Sporządziliśmy ponad 9 000 dokumentacji związanych z obsługą biznesową i inżynierską dla podmiotów, firm i organizacji z różnych branż.
- Współpracujemy z doświadczonymi ekspertami, dzięki czemu masz gwarancję profesjonalnego podejścia do wykonywanego zadania.
- Dostosowując swoją organizację do nowych wytycznych, masz pewność, że zabezpieczasz jej interes w należyty sposób i unikniesz sankcji.
- Zwiększasz swoją wiarygodność w oczach partnerów biznesowych, współpracowników oraz społeczeństwa.
Oszczędzasz nawet do 100% kosztów.